Treduka 2018
Tredukan työpajojen materiaalit: (muiden työpajojen materiaalit päivittyvät tälle sivulle pian)
Kestävä elämäntapa - Arto O. Salonen: https://www.slideshare.net/aosalone/kestv-elmntapa-kohti-ihmisen-tytt-mittaa
Vähemmän istumista, enemmän oppimista-istujasta toimijaksi! - Arto Pesola: http://prezi.com/315lb-s0luhc/?utm_campaign=share&utm_medium=copy
Positiivinen pedagogiikka - Kaisa Vuorinen: https://drive.google.com/file/d/1M8cfVP77_d8tQKa1hx7ONEUAGtrRjNPt/view?usp=sharing
Aivot - Yhdessä käyttöön: https://static.eeventti.fi/1/general/185/cf211edfbb4bd89f3281fdac61403f02.pdf
Aivot - Yhdessä käyttöön: https://static.eeventti.fi/1/general/185/d3ad87058b847d9a31029565d6cabfa1.pdf
Erityisopettajan monipuoliset tukikeinot: https://static.eeventti.fi/1/general/185/fc956afd752797a9b42b7532c5cbd1db.pptx
Tilaisuuden ohjelma:
Aamupäivän työpajat TAI keskustelu isossa salissa klo 8.30-10.30
Näyttelyyn tutustuminen, verkostoituminen ja lounas klo 10.30-13.00
Iltapäivän työpajat TAI keskustelu isossa salissa klo 13.00-15.00
Ilmoittaudu tilaisuuteen valitsemalla alla olevasta valikosta itsellesi paja JOKO aamupäiväksi TAI iltapäiväksi (valitse vain yksi paja). Työpajan valinta määrittää sen, osallistutko ison salin keskusteluun aamu- vai iltapäivällä.
Valinnan jälkeen (valitun pajan ruudun värin muututtua) voit poistua sivulta tai sulkea selaimen. Saat ilmoittautumisesta vahvistusviestin sähköpostiisi muutaman minuutin kuluttua.
Ilmoittautuminen edellyttää kirjautumista Eeventti-järjestelmään. Tunnukset luodaan rekisteröitymällä käyttäjäksi sivulla https://osake.eeventti.fi/rekisteroidy
Unohtuneen salasanan voit uusia kirjautumissivun (löytyy sivun yläpalkin oikeasta reunasta) kohdasta "Unohditko salasanasi?".
Mahdollisissa ongelmissa voit kysyä apua Elina Lähteenmäeltä ([email protected])
Ilmoittautuminen päättyy 24. lokakuuta.
10.11.2018 - Aamupäivän työpajat
- klo
- 08:30
- 09:00
- 09:30
- 10:00
Työpajassa pohditaan Simo Turtiaisen johdolla millaista digitaalista oppimateriaalia Tampereen kaupunkiseudun tulisi tehdä 3.-6.luokan ympäristöoppiin.
Aivot – yhdessä käyttöön oppimateriaaliprojektissa tehdään Tampereen kaupunkiseudun yhteisen opsin mukaisesti digitaalinen oppimateriaali 3.-6.luokan ympäristöoppiin (kts. esittelydiat). Työpajassa kuullaan projektin etenemisestä, arvioidaan ideoita sekä kehitetään materiaalia entistä paremmin seudun opettajia palvelevaksi.
Kouluttaja(t)
Simo Turtiainen
Aika
08:30 - 10:30
Osallistujia
61 / 110
Varasijalla
0 / 0
Työpajassa syvennytään Arto O. Salosen johdolla kestävän elämäntavan kysymyksiin ja sovelletaan ajatuksia omaan työhön yhdessä seudun kollegojen kanssa.
Ihmiskunnalla ei ole täyttyvällä maapallolla muuta selviytymisen mahdollisuutta kuin omaksua sellainen sivistyskäsitys, jossa hyvää elämää tavoitellaan yhden maapallon rajoissa. Kuinka oppisimme elämään tietoisina oman toimintamme vaikutuksista muihin ihmisiin, luontoon ja yhteiskuntaan? Miten rakentaisimme hyvinvointia kun tiedossamme on, että sosiaaliset, kulttuuriset ja henkiset asiat voivat kasvaa rajattomasti, mutta materiaaliselle kulutukselle maapallo asettaa rajat? Mitä loppujen lopuksi tarvitaan lisää ja mitä vähemmän kun haluamme vahvistaa toinen toistemme tyytyväisyyttä, elämän mielekkyyttä ja arvokkuuden kokemusta?
Kouluttaja(t)
Arto O. Salonen
Aika
08:30 - 10:30
Osallistujia
220 / 230
Varasijalla
0 / 0
Työpajassa paneudutaan Sirpa Orellin johdolla oppimisen ja osaamisen arvioinnin problematiikkaan ja löydetään yhdessä seudun kollegojen kanssa tapoja monipuolistaa ja kehittää arviointia.
Tampereen kaupunkiseudulla toteutettiin oppilasarvioinnin arviointi. Kyselyihin vastasivat rehtorit, opettajat ja oppilaat sekä huoltajat. Mitä tulokset kertovat Tampereen kaupunkiseudun arviointikäytänteistä, -osaamisesta ja -kulttuurista? Kuinka näitä asioita voisi kehittää ja mitä voisimme tehdä?
Kouluttaja(t)
Sirpa Orell
Aika
08:30 - 10:30
Osallistujia
110 / 110
Varasijalla
0 / 0
Huomaa hyvä kollegassa ja jokaisessa oppijassa!
Työpajassa syvennytään Kaisa Vuorisen johdolla positiivisen pedagogiikan ytimeen ja sovelletaan ajatuksia omaan työhön yhdessä seudun kollegojen kanssa. Arvostavalla vuorovaikutuksella ja myönteisillä tunteilla on suuri vaikutus oppimiseen ja ryhmässä toimimiseen. Koulun perustehtävä on auttaa jokaista lasta onnistumaan, tunnistamaan vahvuutensa ja löytämään koulutyöstä merkitystä. Vahvuusperusteinen opetus nojaa positiiviseen pedagogiikkaan, joka on koko koulun yhteinen asia. Sen keskiössä on hyvinvoinnin vahvistaminen ja toimintakulttuuri, joka virheiden etsimisen sijaan keskittyy jokaisen arvostamiseen ja osaamisen näkyväksi tekemiseen yhä laaja-alaisemmin.
Kouluttaja(t)
Kaisa Vuorinen
Aika
08:30 - 10:30
Osallistujia
330 / 330
Varasijalla
0 / 0
Työpajassa syvennytään näyttelijän ja arvostetun vuorovaikutuskouluttaja Outi Mäenpään johdolla vuorovaikutukseen ja yhteistyötaitoihin.
Opettajat ovat päivittäin vaativissa vuorovaikutustilanteissa oppilaiden, kollegojen ja huoltajien kanssa. Mitä konkreettista voi tehdä omien vuorovaikutustaitojen ja koko yhteisön viestintäkulttuurin kehittämiseksi? Pelkkä hyvä tahto ei riitä vuorovaikutus – ja viestintähaasteita ratkottaessa, asialle täytyy tehdä jotain ja sille voi tehdä – konkreettisesti.
Kouluttaja(t)
Outi Mäenpää
Aika
08:30 - 10:30
Osallistujia
500 / 500
Varasijalla
0 / 0
Pajassa tutustutaan Tampereen digiohjelman asiantuntijoiden johdolla (Marika Korpinurmi, Nina Pirttinokka, Johanna Hemminki, Jussi Wright) työvälineisiin ja toimintamalleihin, joilla digitaalisuus edistää osallisuutta, oppimista ja vuorovaikutusta.
Miten opetusrobotteja voidaan hyödyntää opetuksen tukena? Entä kuinka opettajat ja oppilaat voivat kehittää yhdessä roboteille sekä pedagogista sisältöä että ”persoonallisuutta”? Marika Korpinurmi ja Nina Pirttinokka kertovat yhdessä kieltenopettajarobotti Eliaksen kehittäjän Johanna Hemmingin sekä matematiikkarobotti Ovobotin keksijän Jussi Wrightin kanssa robotiikan hyödyntämisestä opetuksessa.
Kouluttaja(t)
Marika Korpinurmi, Nina Pirttinokka, Johanna Hemminki, Jussi Wright
Aika
08:30 - 10:30
Osallistujia
60 / 60
Varasijalla
0 / 0
Työpajassa rakennetaan Arto Pesolan ohjaamana ymmärrystä ja osaamista edistää sekä omaa että oppilaiden terveyttä ja vireyttä pienillä päivittäisillä teoilla.
Istumisen vähentämisen vaikutuksista keskittymiseen ja oppimisen valmiuksiin on paljon uutta tietoa, mutta siitä huolimatta saatamme istua 11 tuntia passiivisena ja huonossa asennossa joka ikinen päivä. Minkälainen potentiaali istumisen vähentämisellä on yksilön hyvinvoinnin kannalta? Kuinka voisin lisätä omaa ja oppilaitteni vireyttä ja edistää oppimista?
Kouluttaja(t)
Arto Pesola
Aika
08:30 - 10:30
Osallistujia
120 / 120
Varasijalla
0 / 0
10.11.2018 - Iltapäivän työpajat
- klo
- 13:00
- 13:30
- 14:00
- 14:30
Työpajassa perehdytään Erja Sandbergin johdolla tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen konkreettisiin tukikeinoihin, joilla voi tukea oppilasta oppimisessa ja koulunkäynnissä. Työpaja sisältää asiantuntija-alustuksen, case-työskentelyä ja toimivien tukikeinojen jakamista.
Kouluttaja(t)
Erja Sandberg
Aika
13:00 - 15:00
Osallistujia
235 / 235
Varasijalla
0 / 0
Työpajassa syvennytään Arto O. Salosen johdolla kestävän elämäntavan kysymyksiin ja sovelletaan ajatuksia omaan työhön yhdessä seudun kollegojen kanssa.
Ihmiskunnalla ei ole täyttyvällä maapallolla muuta selviytymisen mahdollisuutta kuin omaksua sellainen sivistyskäsitys, jossa hyvää elämää tavoitellaan yhden maapallon rajoissa. Kuinka oppisimme elämään tietoisina oman toimintamme vaikutuksista muihin ihmisiin, luontoon ja yhteiskuntaan? Miten rakentaisimme hyvinvointia kun tiedossamme on, että sosiaaliset, kulttuuriset ja henkiset asiat voivat kasvaa rajattomasti, mutta materiaaliselle kulutukselle maapallo asettaa rajat? Mitä loppujen lopuksi tarvitaan lisää ja mitä vähemmän kun haluamme vahvistaa toinen toistemme tyytyväisyyttä, elämän mielekkyyttä ja arvokkuuden kokemusta?
Kouluttaja(t)
Arto O. Salonen
Aika
13:00 - 15:00
Osallistujia
58 / 110
Varasijalla
0 / 0
Huomaa hyvä kollegassa ja jokaisessa oppijassa! Työpajassa syvennytään Kaisa Vuorisen johdolla positiivisen pedagogiikan ytimeen ja sovelletaan ajatuksia omaan työhön yhdessä seudun kollegojen kanssa. Arvostavalla vuorovaikutuksella ja myönteisillä tunteilla on suuri vaikutus oppimiseen ja ryhmässä toimimiseen. Koulun perustehtävä on auttaa jokaista lasta onnistumaan, tunnistamaan vahvuutensa ja löytämään koulutyöstä merkitystä. Vahvuusperusteinen opetus nojaa positiiviseen pedagogiikkaan, joka on koko koulun yhteinen asia. Sen keskiössä on hyvinvoinnin vahvistaminen ja toimintakulttuuri, joka virheiden etsimisen sijaan keskittyy jokaisen arvostamiseen ja osaamisen näkyväksi tekemiseen yhä laaja-alaisemmin.
Kouluttaja(t)
Kaisa Vuorinen
Aika
13:00 - 15:00
Osallistujia
330 / 330
Varasijalla
0 / 0
Työpajassa syvennytään näyttelijän ja arvostetun vuorovaikutuskouluttaja Outi Mäenpään johdolla vuorovaikutukseen ja yhteistyötaitoihin.
Opettajat ovat päivittäin vaativissa vuorovaikutustilanteissa oppilaiden, kollegojen ja huoltajien kanssa. Mitä konkreettista voi tehdä omien vuorovaikutustaitojen ja koko yhteisön viestintäkulttuurin kehittämiseksi? Pelkkä hyvä tahto ei riitä vuorovaikutus – ja viestintähaasteita ratkottaessa, asialle täytyy tehdä jotain ja sille voi tehdä – konkreettisesti.
Kouluttaja(t)
Outi Mäenpää
Aika
13:00 - 15:00
Osallistujia
369 / 500
Varasijalla
0 / 0
Pajassa tutustutaan Tampereen digiohjelman asiantuntijoiden johdolla (Marika Korpinurmi, Nina Pirttinokka, Johanna Hemminki, Jussi Wright) työvälineisiin ja toimintamalleihin, joilla digitaalisuus edistää osallisuutta, oppimista ja vuorovaikutusta.
Miten opetusrobotteja voidaan hyödyntää opetuksen tukena? Entä kuinka opettajat ja oppilaat voivat kehittää yhdessä roboteille sekä pedagogista sisältöä että ”persoonallisuutta”? Marika Korpinurmi ja Nina Pirttinokka kertovat yhdessä kieltenopettajarobotti Eliaksen kehittäjän Johanna Hemmingin sekä matematiikkarobotti Ovobotin keksijän Jussi Wrightin kanssa robotiikan hyödyntämisestä opetuksessa.
Kouluttaja(t)
Marika Korpinurmi, Nina Pirttinokka, Johanna Hemminki, Jussi Wright
Aika
13:00 - 15:00
Osallistujia
79 / 110
Varasijalla
0 / 0
Työpajassa rakennetaan Arto Pesolan ohjaamana ymmärrystä ja osaamista edistää sekä omaa että oppilaiden terveyttä ja vireyttä pienillä päivittäisillä teoilla.
Istumisen vähentämisen vaikutuksista keskittymiseen ja oppimisen valmiuksiin on paljon uutta tietoa, mutta siitä huolimatta saatamme istua 11 tuntia passiivisena ja huonossa asennossa joka ikinen päivä. Minkälainen potentiaali istumisen vähentämisellä on yksilön hyvinvoinnin kannalta? Kuinka voisin lisätä omaa ja oppilaitteni vireyttä ja edistää oppimista?
Kouluttaja(t)
Arto Pesola
Aika
13:00 - 15:00
Osallistujia
119 / 120
Varasijalla
0 / 0
- Värikoodien selitykset:
- on tilaa
- osallistut
- varasijalla
- täynnä
- peruttu