Kouluun kiinnittyminen ja poissaoloihin puuttuminen (LÄSNÄ)
Mikä Läsnä?
LÄSNÄ - Kouluun kiinnittyminen ja poissaoloihin puuttuminen Tampereen kaupunkiseudulla on Tampereen kaupunkiseudun kuntien yhteishanke, jota rahoittaa Opetushallitus. Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2024-31.12.2024.
LÄSNÄ -hankkeen tavoitteet
1) Koordinoi ja tukee opetuksen järjestäjiä perusopetuksen opetussuunnitelman perustemuutosten (26§) toimeenpanossa ja kaupunkiseudun Läsnäolon tukemisen ja poissaolojen seurannan suunnitelman käyttöönotossa sekä poissaolojen ehkäisemisen käytänteissä.
2) Vahvistaa opetuksen järjestäjien ja koulujen tietopohjaa poissaoloilmiöstä ja sen vaikutuksista oppilaiden hyvinvointiin. Tutkimuspohjaisuus.
3) Kehittää läsnäolon tukemisen ja poissaolojen seurannan suunnitelmaa ja juurruttaa sitä paikalliselle tasolle sekä levittää hyviä käytäntöjä, tekee verkostoyhteistyötä sekä kehittää sitä.
Tampereen kaupunkiseudun läsnäolon tukemisen ja poissaolojen seurannan suunnitelma
Ajankohtaista
Opetushallituksen verkkosivusto:
https://www.oph.fi/fi/kouluun-kiinnittyminen-ja-poissaoloihin-puuttuminen
Materiaaleja
Tutkimukset
Seuraavien linkkien kautta pääset tutustumaan Karvin arvioinnin aikana julkaistuihin tuloksiin ja materiaaleihin.
Sitouttavan kouluyhteisötyön arviointi − arvioinnin loppuraportti (julkaistu 8.8.2023) (julkaistu 8.8.2023)
Osajulkaisu I: Huoltajat ovat usein epätietoisia koulun toimintatavoista oppilaiden hyvinvoinnin edistämiseksi ja poissaoloihin puuttumiseksi
Osajulkaisu III: Erilaisia lähestymistapoja ja vaihtelevia asenteita – opetuksen järjestäjien kokemuksia poissaoloihin liittyvien toimintatapojen kehittämisestä
Osajulkaisu IV: ”Porukkaan kuulumista, ulkopuolisuutta ja yksilöllisiä toiveita” – oppilaiden kokemuksia
Käsikirjat
Yhteisellä koulutiellä-käsikirja osana OKM:n julkaisusarjaa
Takaisin kouluun -tukitoimia kouluakäymättömyyden vähentämiseen opas
Tämä opas kokoaa joitain kouluakäymättömyyden syitä ja taustatekijöitä. Kouluakäymättömyyden syitä voidaan selvittää ISAP-kartoituksella (Inventory of School Attendance Problems), jonka tuloksiin pohjautuvia käytännön toimenpiteitä ja tukitoimia on koottu oppaan lopusta löytyvään taulukkoon. Tavoitteena oli koota kouluille konkreettisia keinoja, joiden avulla tukitoimet voidaan käynnistää nopeasti ja mahdollisesti ehkäistä ongelman pitkittyminen. Opas on suunnattu paljon koulusta poissaolevien lasten ja nuo nuorten kanssa työskenteleville koulun henkilöstölle.
Johtaminen
Occun työpajamateriaalit rehtoreille
Opiskeluhuolto ja monialainen yhteistyö
Pirkanmaan yhteisöllisen opiskeluhuollon laatukäsikirja - Katso video
Pirkanmaan hyvinvointialueen yhteisöllisen opiskeluhuollon laatukäsikirja - lue tästä
Kouluun kiinnittymisen webinaari 17.12.2024, materiaalit - lue tästä
Koulun ja vanhempien välinen yhteistyö:
1.luokan vanhempainiltamateriaalia osa 1
1. luokan vanhempainiltamateriaalia osa 2
4.-6. luokkien vanhempainiltamateriaali osa 1
4.-6. luokkien vanhempainiltamateriaali osa 2
7. luokan vanhenmpainiltamateriaali
Muut materiaalit
Info kouluille: Läsnäolon tukeminen ja kouluun kiinnittyminen
AIVOT - yhdessä käyttöön oppimateriaalia kouluun kiinnittymisen tueksi
- Oppimateriaalia 1-9-luokkien toimintaan. Materiaaleista löydät ryhmässä toimimisen, osallisuuden, tunne- ja vuorovaikutus sekä hyvinvointitaitojen sisältöjä.
Käsikirjan liitteenä osallisuus-työkalu
Kielikäännökset
Kirje vanhemmille selkokielinen
Kirje vanhemmille, Шановні батьки.-ukraina
Kirje vanhemmille - arabia pdf ja arabia muokattava versio
Luokanohjaajat:
Tampereen seudun luokanohjaajuuden tukimateriaalit
Kouluakäymättömyys ja joustavat opetusjärjestelyt:
Kouluakäymättömyys ja joustavat opetusjärjestelyt
Opiskelijahuolto ja monialainen yhteistyö:
Kouluakäymättömyyden juurisyiden selvittelystä monialaiseen yhteistyöhön
Ota yhteyttä
Maija Loukonen, Projektipäällikkö
Sähköposti: maija.loukonen@tampere.fi
Puhelin: 0401984020