Vasupäivä
Tervetuloa Vasupäivään!Vasu-päivän tavoitteena on tukea varhaiskasvatuksen ammattilaisia uuden varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamisessa. Päivän ohjelman ensimmäinen osuus koostuu varhaiskasvatuksen ajankohtaisaiheiden ympärille rakennetusta keskustelutilaisuudesta, jota syventävät OPH:ssa valmisteltavan varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden teemat. Keskustelulla tehdään näkyväksi varhaiskasvattajien yhteiskunnallisesti merkittävää työnkuvaa ja pureudutaan suoraan sen haasteisiin! Keskustelua jatketaan päivän toisen osion työpajoissa, joissa syvennytään tarkemmin vasun perusteiden eri kysymyksiin. Työpajojen tuotokset kootaan aineistoksi, joka tulee jokaisen saataville ja hyödynnettäväksi. Työpajatyöskentelyä ohjaavat alan tuntevat fasilitaattorit.Valitse koulutusryhmäsiVasu-päivä toteutetaan kolmessa saman sisältöisessä osassa. Ohjelma koostuu kahdesta osasta: Marja Hintikan juontamasta keskustelutilaisuudesta ja osallistujan valitsemasta teemoitetusta työpajasta. Ilmoittaudu yhteen ryhmään (1, 2 tai 3) valitsemalla itseäsi kiinnostavan ryhmän työpajan, joko klo 9, 11 tai 13 alkaen. Koulutuspäivän kesto on 3 tuntia. Ryhmät ja niiden ohjelmat ovat:Ryhmä 1: 9:00 – 12:009:00 - 10:00 Keskustelutilaisuus10:00 - 10:30 Kahvi10:30 - 12:00 TyöpajatRyhmä 2: 11:00 – 14:0011:00 - 12:00 Keskustelutilaisuus12:00 - 12:30 Kahvi12:30 - 14:00 TyöpajatRyhmä 3: 13:00 – 16:0013:00 - 14:00 Keskustelutilaisuus14:00 - 14:30 Kahvi14:30 - 16:00 TyöpajatTyöpajoja järjestetään viisi erilaista, joista valitset yhden. Työpajojen kuvaukset löydät valitsemalla työpajan, josta aukeaa uusi ikkuna, mistä myös voit osallistua.Lisäksi olet tervetullut tutustumaan alan näytteilleasettajien tarjontaan Puistolämpiö 2:ssa koko päivän ajan, myös oman ohjelmasi ulkopuolella. Ohjelmaan sisältyy kahvitarjoilu. Mikäli sinulla on kysyttävää ryhmäjaosta, ota yhteyttä Marko Lahtiseen, [email protected], p. 040 8004000HUOM! Pajan valitsemalla valitset myös ryhmäsi. Valinta muuttaa ruudun siniseksi, jonka jälkeen voit kirjautua ulos palvelusta. Saat muutaman minuutin kuluttua ilmoittautumisesta vahvistuksen sähköpostiisi. Pajan vaihtaminen on mahdollista 10.2.2017 asti.Huomioithan, että sinun on ilmoittautuaksesi oltava rekisteröitynyt ja kirjautunut. Molemmat onnistuu oikean yläkulman linkistä ”Kirjaudu” (jos siellä lukee nimesi olet kirjautunut onnistuneesti ja voit ilmoittautua tapahtumaan).
16.02.2017 - Klo 9
- klo
- 09:00
- 09:30
- 10:00
- 10:30
- 11:00
- 11:30
Aika
09:00 - 10:00
Aika
10:00 - 10:30
Työpajassa pohditaan, minkälainen toiminta ja leikki tukevat lapsia oppimaan ja ohjaa heitä ilmaisemaan ajatuksiaan: kysymään ja kyseenalaistamaan informaatiota maailmassa, jossa tiedon määrä on suuri. Uuden tiedon jäsentäminen ja luominen edellyttävät sekä luovaa, että kriittistä ajattelua! Varhaiskasvatuksen tehtävänä on mahdollistaa ihmettelyä, oivaltamista ja oppimisen iloa. Lasten ajattelu ja oppimaan oppiminen kehittyvät vuorovaikutuksessa muiden ihmisten ja ympäristön kanssa luoden samalla perustan muun osaamisen kehittymiselle.
Aika
10:30 - 12:00
Osallistujia
90 / 90
Varasijalla
0 / 0
Materiaalit
Miten lapsille voidaan opettaa hyvinvointia edistävää elämäntapaa? Itsensä huolehtimisen taitoihin kuuluvat kestävien valintojen tekeminen, omasta kehosta ja turvallisuudesta huolehtiminen, muiden kunnioittaminen sekä esimerkiksi tunteiden tunnistaminen ja ilmaiseminen. Erilaisten tunnetilojen käsittelyä voidaan opettaa muun muassa erilaisin satujen, leikin, draaman ja muun luovan ilmaisun keinoin. Työpajassa luodaan toteutuskelpoisia ideoita itsestä huolehtimisen oppimiskokemuksiksi ja arjen taitojen, kuten pukeutumisen, ruokailun, henkilökohtaisen hygienian ja teknologian käytön edistämiseksi.
Aika
10:30 - 12:00
Osallistujia
90 / 90
Varasijalla
0 / 0
Materiaalit
Miten varhaiskasvatuksessa voidaan systemaattisesti opettaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja? Millainen oppimisympäristö edistää näiden taitojen oppimista? Tunne- ja vuorovaikutustaidot toimivat perustana myös kulttuurisen osaamisen vahvistumiselle. Työpajan teema haastaa suunnittelemaan toimintatapoja, joilla lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja vahvistetaan ja samalla tuetaan lapsen kasvua monimuotoisessa maailmassa, jossa sosiaalisten- ja vuorovaikutustaitojen, oman ajattelun reflektoinnin sekä kulttuurisen osaamisen merkitys on kasvanut.
Aika
10:30 - 12:00
Osallistujia
90 / 90
Varasijalla
0 / 0
Materiaalit
Tässä työpajassa keskitytään ohjauskeinoihin lapsen innostamiseksi viestien tuottamiseen ja itseilmaisuun sekä tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen vahvistamiseen. Monilukutaidolla tarkoitetaan lapsen erilaisten viestien tulkinnan ja tuottamisen taitoja. Osa-alueet ovat vuorovaikutuksen näkökulmasta keskeisiä perustaitoja ja tukevat lapsen monikulttuurista, monikielellistä ja digitaalista vuorovaikutusta. Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen osana monilukutaitoa ovat tärkeitä kansalaistaitoja ja väyliä yhteiskunnalliseen osallistumiseen, joiden monipuoliseen ja turvalliseen käyttöön henkilöstön tulee lapsia ohjata. Lasten kanssa voidaan esimerkiksi tutkia ja havainnoida tieto- ja viestintäteknologian roolia arkielämässä ja testata sen käyttämiseen liittyviä erilaisia sovelluksia.
Aika
10:30 - 12:00
Osallistujia
46 / 90
Varasijalla
0 / 0
Oma-aloitteisuus, osallistuminen ja vaikuttaminen ovat jokaisen lapsen oikeus. Kehitettävät taidot vaikuttavat lasten ymmärrykseen yhteisöstä, oikeuksista, vastuusta, luottamuksesta ja päätösten seurauksista. Tässä työpajassa suunnitellaan päiväkoteihin yhteistoimintaa, jonka tarkoituksena on edistää lasten osallistumista, vaikuttamisen taitoja ja päätöksentekokykyä sekä tunnetta omasta merkityksellisyydestä.
Aika
10:30 - 12:00
Osallistujia
90 / 90
Varasijalla
0 / 0
Materiaalit
16.02.2017 - Klo 11
- klo
- 11:00
- 11:30
- 12:00
- 12:30
- 13:00
- 13:30
Aika
11:00 - 12:00
Aika
12:00 - 12:30
Työpajassa pohditaan, minkälainen toiminta ja leikki tukevat lapsia oppimaan ja ohjaa heitä ilmaisemaan ajatuksiaan: kysymään ja kyseenalaistamaan informaatiota maailmassa, jossa tiedon määrä on suuri. Uuden tiedon jäsentäminen ja luominen edellyttävät sekä luovaa, että kriittistä ajattelua! Varhaiskasvatuksen tehtävänä on mahdollistaa ihmettelyä, oivaltamista ja oppimisen iloa. Lasten ajattelu ja oppimaan oppiminen kehittyvät vuorovaikutuksessa muiden ihmisten ja ympäristön kanssa luoden samalla perustan muun osaamisen kehittymiselle.
Aika
12:30 - 14:00
Osallistujia
51 / 100
Varasijalla
0 / 0
Materiaalit
Miten lapsille voidaan opettaa hyvinvointia edistävää elämäntapaa? Itsensä huolehtimisen taitoihin kuuluvat kestävien valintojen tekeminen, omasta kehosta ja turvallisuudesta huolehtiminen, muiden kunnioittaminen sekä esimerkiksi tunteiden tunnistaminen ja ilmaiseminen. Erilaisten tunnetilojen käsittelyä voidaan opettaa muun muassa erilaisin satujen, leikin, draaman ja muun luovan ilmaisun keinoin. Työpajassa luodaan toteutuskelpoisia ideoita itsestä huolehtimisen oppimiskokemuksiksi ja arjen taitojen, kuten pukeutumisen, ruokailun, henkilökohtaisen hygienian ja teknologian käytön edistämiseksi.
Aika
12:30 - 14:00
Osallistujia
29 / 100
Varasijalla
0 / 0
Materiaalit
Miten varhaiskasvatuksessa voidaan systemaattisesti opettaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja? Millainen oppimisympäristö edistää näiden taitojen oppimista? Tunne- ja vuorovaikutustaidot toimivat perustana myös kulttuurisen osaamisen vahvistumiselle. Työpajan teema haastaa suunnittelemaan toimintatapoja, joilla lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja vahvistetaan ja samalla tuetaan lapsen kasvua monimuotoisessa maailmassa, jossa sosiaalisten- ja vuorovaikutustaitojen, oman ajattelun reflektoinnin sekä kulttuurisen osaamisen merkitys on kasvanut.
Aika
12:30 - 14:00
Osallistujia
27 / 100
Varasijalla
0 / 0
Materiaalit
Tässä työpajassa keskitytään ohjauskeinoihin lapsen innostamiseksi viestien tuottamiseen ja itseilmaisuun sekä tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen vahvistamiseen. Monilukutaidolla tarkoitetaan lapsen erilaisten viestien tulkinnan ja tuottamisen taitoja. Osa-alueet ovat vuorovaikutuksen näkökulmasta keskeisiä perustaitoja ja tukevat lapsen monikulttuurista, monikielellistä ja digitaalista vuorovaikutusta. Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen osana monilukutaitoa ovat tärkeitä kansalaistaitoja ja väyliä yhteiskunnalliseen osallistumiseen, joiden monipuoliseen ja turvalliseen käyttöön henkilöstön tulee lapsia ohjata. Lasten kanssa voidaan esimerkiksi tutkia ja havainnoida tieto- ja viestintäteknologian roolia arkielämässä ja testata sen käyttämiseen liittyviä erilaisia sovelluksia.
Aika
12:30 - 14:00
Osallistujia
24 / 100
Varasijalla
0 / 0
Materiaalit
Oma-aloitteisuus, osallistuminen ja vaikuttaminen ovat jokaisen lapsen oikeus. Kehitettävät taidot vaikuttavat lasten ymmärrykseen yhteisöstä, oikeuksista, vastuusta, luottamuksesta ja päätösten seurauksista. Tässä työpajassa suunnitellaan päiväkoteihin yhteistoimintaa, jonka tarkoituksena on edistää lasten osallistumista, vaikuttamisen taitoja ja päätöksentekokykyä sekä tunnetta omasta merkityksellisyydestä.
Aika
12:30 - 14:00
Osallistujia
31 / 100
Varasijalla
0 / 0
Materiaalit
16.02.2017 - Klo 13
- klo
- 13:00
- 13:30
- 14:00
- 14:30
- 15:00
- 15:30
Aika
13:00 - 14:00
Aika
14:00 - 14:30
Työpajassa pohditaan, minkälainen toiminta ja leikki tukevat lapsia oppimaan ja ohjaa heitä ilmaisemaan ajatuksiaan: kysymään ja kyseenalaistamaan informaatiota maailmassa, jossa tiedon määrä on suuri. Uuden tiedon jäsentäminen ja luominen edellyttävät sekä luovaa, että kriittistä ajattelua! Varhaiskasvatuksen tehtävänä on mahdollistaa ihmettelyä, oivaltamista ja oppimisen iloa. Lasten ajattelu ja oppimaan oppiminen kehittyvät vuorovaikutuksessa muiden ihmisten ja ympäristön kanssa luoden samalla perustan muun osaamisen kehittymiselle.
Aika
14:30 - 16:00
Osallistujia
100 / 100
Varasijalla
0 / 0
Materiaalit
Miten lapsille voidaan opettaa hyvinvointia edistävää elämäntapaa? Itsensä huolehtimisen taitoihin kuuluvat kestävien valintojen tekeminen, omasta kehosta ja turvallisuudesta huolehtiminen, muiden kunnioittaminen sekä esimerkiksi tunteiden tunnistaminen ja ilmaiseminen. Erilaisten tunnetilojen käsittelyä voidaan opettaa muun muassa erilaisin satujen, leikin, draaman ja muun luovan ilmaisun keinoin. Työpajassa luodaan toteutuskelpoisia ideoita itsestä huolehtimisen oppimiskokemuksiksi ja arjen taitojen, kuten pukeutumisen, ruokailun, henkilökohtaisen hygienian ja teknologian käytön edistämiseksi.
Aika
14:30 - 16:00
Osallistujia
90 / 95
Varasijalla
0 / 0
Materiaalit
Miten varhaiskasvatuksessa voidaan systemaattisesti opettaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja? Millainen oppimisympäristö edistää näiden taitojen oppimista? Tunne- ja vuorovaikutustaidot toimivat perustana myös kulttuurisen osaamisen vahvistumiselle. Työpajan teema haastaa suunnittelemaan toimintatapoja, joilla lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja vahvistetaan ja samalla tuetaan lapsen kasvua monimuotoisessa maailmassa, jossa sosiaalisten- ja vuorovaikutustaitojen, oman ajattelun reflektoinnin sekä kulttuurisen osaamisen merkitys on kasvanut.
Aika
14:30 - 16:00
Osallistujia
99 / 100
Varasijalla
0 / 0
Materiaalit
Tässä työpajassa keskitytään ohjauskeinoihin lapsen innostamiseksi viestien tuottamiseen ja itseilmaisuun sekä tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen vahvistamiseen. Monilukutaidolla tarkoitetaan lapsen erilaisten viestien tulkinnan ja tuottamisen taitoja. Osa-alueet ovat vuorovaikutuksen näkökulmasta keskeisiä perustaitoja ja tukevat lapsen monikulttuurista, monikielellistä ja digitaalista vuorovaikutusta. Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen osana monilukutaitoa ovat tärkeitä kansalaistaitoja ja väyliä yhteiskunnalliseen osallistumiseen, joiden monipuoliseen ja turvalliseen käyttöön henkilöstön tulee lapsia ohjata. Lasten kanssa voidaan esimerkiksi tutkia ja havainnoida tieto- ja viestintäteknologian roolia arkielämässä ja testata sen käyttämiseen liittyviä erilaisia sovelluksia.
Aika
14:30 - 16:00
Osallistujia
55 / 90
Varasijalla
0 / 0
Materiaalit
Oma-aloitteisuus, osallistuminen ja vaikuttaminen ovat jokaisen lapsen oikeus. Kehitettävät taidot vaikuttavat lasten ymmärrykseen yhteisöstä, oikeuksista, vastuusta, luottamuksesta ja päätösten seurauksista. Tässä työpajassa suunnitellaan päiväkoteihin yhteistoimintaa, jonka tarkoituksena on edistää lasten osallistumista, vaikuttamisen taitoja ja päätöksentekokykyä sekä tunnetta omasta merkityksellisyydestä.
Aika
14:30 - 16:00
Osallistujia
95 / 95
Varasijalla
0 / 0
Materiaalit
- Värikoodien selitykset:
- on tilaa
- osallistut
- varasijalla
- täynnä
- peruttu