Koulutuksen kansikuva

 

Tutoropettajat: Mitä ja miten kehitämme kun kehitämme toimintakulttuuria?

Sosiologi Tommi Hoikkala aloitti tutustumisen nykykoulun toimintakulttuuriin viettämällä lähes vuoden ysiluokan kanssa (kts. Apina pulpetissa - Ysiluokan yhteisöllisyys 2013). Näiden oppien pohjalta käynnistettiin kehittämishanke, jonka vastoinkäymiset kuulostavat tutuilta ja niistä voidaan oppia paljon (kts. Meidän jengi. kokemuksia peruskoulun toimintakulttuurin kehittämisestä). Teemaan tuo kommenttipuheenvuoron Tiina Soini-Ikonen, jonka tutkimusryhmä tutkii OPSin käyttöönottoa ja tunnistaa samat ilmiöt uunituoreissa koulu- ja oppilastason aineostoissa. Miksi kehittämistyö alallamme on niin vaikeaa? Mitä toimintakulttuurin rakentamisessa tulisi ottaa huomioon? Mitä tutoropettaja voi tehdä toimintakulttuurin kehittämiseksi?

Yksiosainen koulutus

 

Sosiologi Tommi Hoikkala aloitti tutustumisen nykykoulun toimintakulttuuriin viettämällä lähes vuoden ysiluokan kanssa (kts. Apina pulpetissa - Ysiluokan yhteisöllisyys 2013). Näiden oppien pohjalta käynnistettiin kehittämishanke, jonka vastoinkäymiset kuulostavat tutuilta ja niistä voidaan oppia paljon (kts. Meidän jengi. kokemuksia peruskoulun toimintakulttuurin kehittämisestä). Teemaan tuo kommenttipuheenvuoron Tiina Soini-Ikonen, jonka tutkimusryhmä tutkii OPSin käyttöönottoa ja tunnistaa samat ilmiöt uunituoreissa koulu- ja oppilastason aineostoissa. Miksi kehittämistyö alallamme on niin vaikeaa? Mitä toimintakulttuurin rakentamisessa tulisi ottaa huomioon? Mitä tutoropettaja voi tehdä toimintakulttuurin kehittämiseksi?