Koulutuksen kansikuva

 

Rehtori digiajan johtajana

Koulutus on suunnattu koulujen rehtoreille, johtoryhmille ja muille johtamisen digitaalisista työvälineistä kiinnostuneille.

Ota mukaan oma tietokonesi. Voit asentaa Teamsin työpöytäversion omalle laitteellesi jo ennen koulutusta.

Viimeiset vuodet ovat olleet koulujen toimintakulttuurin kehittämisen suhteen vauhdikkaita. Opetussuunnitelmauudistus kaikkine osa-alueineen on täyttänyt koulujen henkilökunnan kädet työllä. Kiire, riittämättömyys ja ajan puute tuntuvat kuvaavan yhä useamman arkipäivää. Ehkä emme ole vielä onnistuneet luopumaan vanhoista tavoista, jotta uusille asioille olisi tilaa. Aikaahan me emme saa kalenteriimme lisää, mutta miten voisimme tehdä työtämme toisella tavalla? Missä asioissa voisimme hyödyntää esimerkiksi digitalisaation mahdollisuuksia? Miten voisimme vapauttaa kallisarvoista työaikaa siihen, missä sitä eniten tarvitaan – koulun aikuisten väliseen vuorovaikutukseen, pitkäjänteiseen suunnittelutyöhön ja oppilaiden kohtaamiseen? Monet digitaaliset työkalut ovat kehittyneet siihen pisteeseen, että meillä on niiden avulla aidosti mahdollisuus digitalisoida koulun rutiininomaisia työsuoritteita ja tehostaa omaa työtämme. 

Valmennuspäivä rakentuu teoriaosuudelle, keskustelulle, konkreettisille esimerkeille sekä koulun omalle kehittämistyölle. Aamupäivän osuudessa sinulla on mahdollisuus kuulla kollegoittesi ajatuksia koulun johtamisesta ja kehittämisestä sekä käynnistää oman koulun pitkäjänteinen digistrategian työstäminen. Iltapäivän aikana keskitymme toimiviksi todettuihin kehittämisen työkaluihin, käytännön vinkkeihin, hyväksi havaittuihin käytänteisiin ja oman koulun Teams-kokonaisuuden luontiin. 

 

Yksiosainen koulutus

 

Koulutus on suunnattu koulujen rehtoreille, johtoryhmille ja muille johtamisen digitaalisista työvälineistä kiinnostuneille.

Ota mukaan oma tietokonesi. Voit asentaa Teamsin työpöytäversion omalle laitteellesi jo ennen koulutusta.

Viimeiset vuodet ovat olleet koulujen toimintakulttuurin kehittämisen suhteen vauhdikkaita. Opetussuunnitelmauudistus kaikkine osa-alueineen on täyttänyt koulujen henkilökunnan kädet työllä. Kiire, riittämättömyys ja ajan puute tuntuvat kuvaavan yhä useamman arkipäivää. Ehkä emme ole vielä onnistuneet luopumaan vanhoista tavoista, jotta uusille asioille olisi tilaa. Aikaahan me emme saa kalenteriimme lisää, mutta miten voisimme tehdä työtämme toisella tavalla? Missä asioissa voisimme hyödyntää esimerkiksi digitalisaation mahdollisuuksia? Miten voisimme vapauttaa kallisarvoista työaikaa siihen, missä sitä eniten tarvitaan – koulun aikuisten väliseen vuorovaikutukseen, pitkäjänteiseen suunnittelutyöhön ja oppilaiden kohtaamiseen? Monet digitaaliset työkalut ovat kehittyneet siihen pisteeseen, että meillä on niiden avulla aidosti mahdollisuus digitalisoida koulun rutiininomaisia työsuoritteita ja tehostaa omaa työtämme. 

Valmennuspäivä rakentuu teoriaosuudelle, keskustelulle, konkreettisille esimerkeille sekä koulun omalle kehittämistyölle. Aamupäivän osuudessa sinulla on mahdollisuus kuulla kollegoittesi ajatuksia koulun johtamisesta ja kehittämisestä sekä käynnistää oman koulun pitkäjänteinen digistrategian työstäminen. Iltapäivän aikana keskitymme toimiviksi todettuihin kehittämisen työkaluihin, käytännön vinkkeihin, hyväksi havaittuihin käytänteisiin ja oman koulun Teams-kokonaisuuden luontiin. 

Koulutuksessa on tarjolla aamukahvi/tee ja suolainen sekä iltapäiväkahvi. Lounas klo 11.30-12.30 on omakustanteinen.

Monitoimitalo13 ulko-ovet avataan klo 8.15.

Kouluttajien biografiat:

Vesa Äyräksellä on takana n 20 vuotta rehtorina kolmessa eri koulussa ja hän toimii  tällä hetkellä Espoossa Juvanpuiston yhtenäiskoulun rehtorina. Koko työhistoriansa hän on ollut  kiinnostunut koulun toimintakulttuurin kehittämisestä  yhteisölliseksi toimintaympäristöksi, jossa puhutaan niin jaetusta johtajuudesta kuin oppilaita osallistavista rakenteista. Erityisesti digitalisaation mahdollisuudet ovat aina olleet Vesan työn keskiössä.  Rehtorin työn ohella  Vesa Äyräs on ollut mukana useissa opetuksen kehittämishankkeissa  ja -ohjelmissa  niin Espoossa, Suomessa kuin ulkomaillakin. Ennen Juvanpuiston koulun rehtorin tehtäviä, Vesa Äyräs johti syväoppimisen ohjelmaa - New Pedagogies for Deep Learning  ja hän on toiminut koulun johtoryhmävalmentajana ja -kouluttajana.  Vesa Äyräs toimii tällä hetkellä yhtenä jäsenenä opetusministeriön nimeämässä perusopetuksen tulevaisuus -työryhmässä 

Mikko Salkinoja on toiminut opetusalan tehtävissä noin 15 vuoden ajan. Rehtorikokemusta Mikolle on kertynyt niin apulaisrehtorina, kuin rehtorina toimimisesta. Tällä hetkellä Mikko toimii Pirkkalassa Kirkonkylän koulun rehtorina ja vastaa myös Pirkkalan opetustoimen TVT-koordinaattorina. Mikko on kouluttanut rehtoreita mm. Opeka-, Oppika- ja Ropeka-kyselyihin liittyen ja on perehtynyt työnsä kautta myös moderneihin oppimisen ympäristöihin. Kantavia ajatuksia Mikon työssä ovat koulun toimintakulttuurin kehittäminen jaetun johtajuuden ajatusten mukaan, digitaalisten työvälineiden hyödyntäminen arjessa ja valmentava ote koulun johtamisessa.