Koulutuksen kansikuva

 

Pienten pedagogiikka -koulutuspäivä varhaiskasvattajille

Varhaiskasvatuslaki ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet painottavat pedagogiikkaa lasten iästä ja varhaiskasvatusmuodosta riippumatta. Kentällä on kuitenkin havahduttu siihen tosiasiaan, että pedagoginen osaaminen päiväkodin pienimpien ryhmissä sekä perhepäivähoidossa ei useinkaan vastaa varhaiskasvatussuunnitelman asettamia vaatimuksia. Jo vuosia on ymmärretty pedagogiikan ja perushoitotilanteiden välinen yhteys sekä sensitiivisen vuorovaikutuksen merkitys laadukkaan alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksen edellytyksenä. Mutta kuinka tuetaan lasten osallisuutta ja esimerkiksi monilukutaidon kehittymistä jo pienten ryhmissä? Entä voidaanko alle 3-vuotiaiden ryhmissä puhua opetuksesta?

Koulutuksen tavoitteena on vahvistaa pedagogista ajattelua alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa. Aiheeseen syvennytään tuoreimman teoriatiedon ja  käytännön esimerkkitilanteiden avulla sekä erityisesti tuoreen varhaiskasvatussuunnitelman näkökulmasta. Käsiteltäviä teemoja mm. hoidollinen käytännön painotus vs. pedagogiikan painottaminen laissa ja vasussa, osallisuus,  pedagoginen dokumentointi ja digitaaliset työvälineet.

Yksiosainen koulutus

 

Koulutus esittelee ajankohtaisen tiedon lisäksi käytännön vinkkejä alle 3-vuotiaiden pedagogiikan rikastuttamiseksi ja arjen tilanteita käydään  läpi ”pedagogiikan silmälaseilla” katsottuna. Koulutuksen sisältöjä ovat:

- Katsaus alle kolmivuotiaiden varhaiskasvatuksen nykytilaan ja tuoreimpaan tutkimustietoon

- Pedagogiikan vaatimus vs. käytännön työ

- Mitä vasu vaatii/tarjoaa? 

- Arkitilanteiden reflektointia ja konkreettisia esimerkkejä työtavoista

- Hyvien käytäntöjen työpajat (mm. Kuinka lisätä osallisuutta ja miten hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa alle 3-vuotiailla?)