Osaamista ja innostusta työhön 2019
Lauantaina 6.4.2019 klo 9.00-15.15 Sammon keskuslukiossa, osoitteessa Uimalankatu 5, Tampere.
Aamupäivän ohjelma on kaikille yhteinen. Iltapäiväksi jokainen valitsee joko yhden 3h työpajan (klo 12-15-30) tai kaksi 1,5h työpajaa (alkaen klo 12.00 ja 13.45).
Lyhyet pajat:
12.00–13.30 Lyhyt paja
13.30–13.45 Tauko/siirtyminen
13.45–15.15 Lyhyt paja
Yksi pitkä paja:
12.00–15.15 (tauko ohjelman lomassa)
06.04.2019 - Ohjelma
- klo
- 09:00
- 09:30
- 10:00
- 10:30
- 11:00
- 11:30
- 12:00
- 12:30
- 13:00
- 13:30
- 14:00
- 14:30
- 15:00
Aika
09:00 - 09:15
Osallistujia
30 / rajoittamaton
Varasijalla
0 / 0
Huco profiilin avulla löydät oman luontaisen tyylisi toimia, jonka avulla: herää usko omaan onnistumiseen, ymmärrys mitkä asiat vievät omaa energiaa ja mitkä tuovat itselle energiaa. Profiili ei arvostele miten toimit, vaan toimii työkaluna omien parhaiden toimintatapojen löytämiseen. Huco – Hyvinvointi 360 sisältää kaikki osiot: luontainen tyyli toimia, ruokailutottumukset, liikuntatottumukset ja lepo ja palautuminen. Kaikille osallistujille lähetetään viimeistään kaksi viikkoa ennen koulutuspäivää linkki kyselyyn, jonka perusteella profiili tehdään.
Kouluttaja: Sampsa Kivistö, Hämeen Liikunta ja Urheilu ry
Aika
12:00 - 13:30
Osallistujia
25 / 25
Varasijalla
1 / 5
Huco profiilin avulla löydät oman luontaisen tyylisi toimia, jonka avulla: herää usko omaan onnistumiseen, ymmärrys mitkä asiat vievät omaa energiaa ja mitkä tuovat itselle energiaa. Profiili ei arvostele miten toimit, vaan toimii työkaluna omien parhaiden toimintatapojen löytämiseen. Huco – Hyvinvointi 360 sisältää kaikki osiot: luontainen tyyli toimia, ruokailutottumukset, liikuntatottumukset ja lepo ja palautuminen. Kaikille osallistujille lähetetään viimeistään kaksi viikkoa ennen koulutuspäivää linkki kyselyyn, jonka perusteella profiili tehdään.
Kouluttaja: Sampsa Kivistö, Hämeen Liikunta ja Urheilu ry
Aika
13:45 - 15:15
Osallistujia
22 / 25
Varasijalla
0 / 5
Rope Skipping eli naruhyppely tekee paluuta kotien ja koulujen pihoille. Perinteiset naruhyppelyleikit ovat saaneet lisämausteeksi myös uutta temppuilukulttuuria maailmalta. Työpajassa tutustutaan välituntitoimintaan, liikuntatunneille ja kerhotoimintaan sopiviin naruhyppelyleikkeihin, joihin voivat osallistua niin tottuneemmat kuin ensi kertaa hyppivätkin.
Kouluttaja: Jenni Tuomela, Suomen Voimisteluliitto
Aika
12:00 - 13:30
Osallistujia
11 / 25
Varasijalla
0 / 5
Rope Skipping eli naruhyppely tekee paluuta kotien ja koulujen pihoille. Perinteiset naruhyppelyleikit ovat saaneet lisämausteeksi myös uutta temppuilukulttuuria maailmalta. Työpajassa tutustutaan välituntitoimintaan, liikuntatunneille ja kerhotoimintaan sopiviin naruhyppelyleikkeihin, joihin voivat osallistua niin tottuneemmat kuin ensi kertaa hyppivätkin.
Kouluttaja: Jenni Tuomela, Suomen Voimisteluliitto
Aika
13:45 - 15:15
Osallistujia
8 / 25
Varasijalla
0 / 5
Esimerkiksi YK:n lasten oikeuksien sopimus edellyttää, että lapsen tulee olla osallinen itseään koskevissa asioissa. Miten voimme vastata tähän vaatimukseen aamu- ja iltapäivä- sekä muussa kerhotoiminnassa? Paja jakautuu kahteen osioon. Ensin määritellään ja luodaan yhteistä ymmärrystä osallisuuden käsitteelle, jonka jälkeen kuullaan ja pohditaan lasta osallistavia työtapoja ja -menetelmiä. Tästä pajasta saat lapsiryhmäsi ja työyhteisösi käyttöön konkreettisia keinoja lasten osallisuuden toteuttamiseen.
Kouluttaja: Petteri Väkiparta
Aika
12:00 - 13:30
Osallistujia
22 / 25
Varasijalla
0 / 5
Esimerkiksi YK:n lasten oikeuksien sopimus edellyttää, että lapsen tulee olla osallinen itseään koskevissa asioissa. Miten voimme vastata tähän vaatimukseen aamu- ja iltapäivä- sekä muussa kerhotoiminnassa? Paja jakautuu kahteen osioon. Ensin määritellään ja luodaan yhteistä ymmärrystä osallisuuden käsitteelle, jonka jälkeen kuullaan ja pohditaan lasta osallistavia työtapoja ja -menetelmiä. Tästä pajasta saat lapsiryhmäsi ja työyhteisösi käyttöön konkreettisia keinoja lasten osallisuuden toteuttamiseen.
Kouluttaja: Petteri Väkiparta
Aika
13:45 - 15:15
Osallistujia
22 / 25
Varasijalla
0 / 5
Puhelimet, pelaaminen, telkkari ja netti ovat osa koululaisten arkea, niin hyvässä kuin pahassakin. Aikuisten tehtävänä on auttaa lasta ymmärtämään kokemaansa ja toimimaan median parissa fiksusti ja turvallisesti. Miten suhtautua katastrofiuutisiin tai tubettaja-idolien hurjiin haasteisiin? Mistä tunnistaa mainoksen ja pitääkö kaikki haluamansa saada? Kuinka päästä alkuun omien videoiden tekemisessä tai hyödyntää lasten peli-intoa pedagogisesti? Työpajassa käsitellään lasten medialukutaidon kehittymistä ja mediakasvatusta aamu- ja iltapäivätoiminnassa. Tuore tutkimustieto yhdistyy käytännön vinkkeihin ja osallistujat pääsevät
suunnittelemaan omaan työhönsä sopivaa mediakasvatusta yhdessä.
Kouluttaja: KM, LTO Saara Salomaa
Materiaalit
Aika
12:00 - 13:30
Osallistujia
21 / 25
Varasijalla
0 / 5
Puhelimet, pelaaminen, telkkari ja netti ovat osa koululaisten arkea, niin hyvässä kuin pahassakin. Aikuisten tehtävänä on auttaa lasta ymmärtämään kokemaansa ja toimimaan median parissa fiksusti ja turvallisesti. Miten suhtautua katastrofiuutisiin tai tubettaja-idolien hurjiin haasteisiin? Mistä tunnistaa mainoksen ja pitääkö kaikki haluamansa saada? Kuinka päästä alkuun omien videoiden tekemisessä tai hyödyntää lasten peli-intoa pedagogisesti? Työpajassa käsitellään lasten medialukutaidon kehittymistä ja mediakasvatusta aamu- ja iltapäivätoiminnassa. Tuore tutkimustieto yhdistyy käytännön vinkkeihin ja osallistujat pääsevät
suunnittelemaan omaan työhönsä sopivaa mediakasvatusta yhdessä.
Kouluttaja: KM, LTO Saara Salomaa
Materiaalit
Aika
13:45 - 15:15
Osallistujia
23 / 25
Varasijalla
0 / 5
"Koulu kartalla – suunnistaen lisää liikettä" on Suunnistusliiton uusi kouluhanke, jonka osana luodaan erilaisia malleja ja materiaaleja suunnistusopetuksen tueksi kouluissa. Suunnistus voi olla muutakin kuin metsässä liikkumista. Työpajassa esitellään ja kokeillaan harjoitteita, joita voi toteuttaa sekä sisällä että ulkona ja yhdistää muuhun oppimiseen. Välineinä karttojen lisäksi kartiot, nauhat ja jopa ämpärit. Mukana myös Emit-leimaus.
Kouluttajat: Timo Saarinen, Suomen Suunnistusliitto
Aika
12:00 - 13:30
Osallistujia
12 / 25
Varasijalla
0 / 5
"Koulu kartalla – suunnistaen lisää liikettä" on Suunnistusliiton uusi kouluhanke, jonka osana luodaan erilaisia malleja ja materiaaleja suunnistusopetuksen tueksi kouluissa. Suunnistus voi olla muutakin kuin metsässä liikkumista. Työpajassa esitellään ja kokeillaan harjoitteita, joita voi toteuttaa sekä sisällä että ulkona ja yhdistää muuhun oppimiseen. Välineinä karttojen lisäksi kartiot, nauhat ja jopa ämpärit. Mukana myös Emit-leimaus.
Kouluttajat: Timo Saarinen, Suomen Suunnistusliitto
Aika
13:45 - 15:15
Osallistujia
13 / 25
Varasijalla
0 / 5
Erilaiset ruokailutilanteet ovat päivittäin toistuvia tilanteita. Ne hoidetaan usein ajatuksella "kunhan on pian syöty ja päästää seuraavaan toimintaan". Voisiko sittenkin toimia toisin? Voisiko ruokailutilanne itsessään olla toimintaa? Tässä pajassa käydään läpi edellä mainittuja asioita Varhaiskasvatuksen ruokailusuositusten ja kouluruokasuositusten pohjalta.
Kouluttaja: Eija Kamppuri
Materiaalit
Aika
12:00 - 13:30
Osallistujia
21 / 25
Varasijalla
0 / 5
Erilaiset ruokailutilanteet ovat päivittäin toistuvia tilanteita. Ne hoidetaan usein ajatuksella "kunhan on pian syöty ja päästää seuraavaan toimintaan". Voisiko sittenkin toimia toisin? Voisiko ruokailutilanne itsessään olla toimintaa? Tässä pajassa käydään läpi edellä mainittuja asioita Varhaiskasvatuksen ruokailusuositusten ja kouluruokasuositusten pohjalta.
Kouluttaja: Eija Kamppuri
Materiaalit
Aika
13:45 - 15:15
Osallistujia
23 / 25
Varasijalla
0 / 5
"Olla olemassa, eikä kukaan tiedä" - lasten kokemuksia
ulkopuolisuudesta ja näkymättömyydestä
Aiheeseen johdattelee tutkija Niina Junttila Turun yliopistosta.
Aika
09:15 - 11:00
Osallistujia
65 / rajoittamaton
Varasijalla
0 / 0
Materiaalit
Aika
11:00 - 12:00
Osallistujia
56 / rajoittamaton
Varasijalla
0 / 0
Alaköysiratoja käytetään ryhmäyttämisen välineenä. Radat rakennetaan matalalle siten, että putoamisesta ei normaalisti aiheudu vaaratilanteita. Radoista voidaan rakentaa helppoja tai vaikeita ryhmän tarpeiden mukaan. Haastavammat radat tarjoavat osanottajille riittävästi vaikeusastetta ja voimakkaan kokemuksen tehtävässä onnistumisesta. Opettelemme alaköysiharjoituksissa tarvittavat välineet, solmut, turvallisuusasiat ja harjoitusten pedagogiset näkökulmat. Rakennamme alaköysiradan ja harjoittelemme käytännössä radalla suoritettavia tehtäviä.
Kouluttaja: Seppo Mäkinen, seikkailukasvattaja
Aika
12:00 - 15:15
Osallistujia
24 / 25
Varasijalla
0 / 5
- Värikoodien selitykset:
- on tilaa
- osallistut
- varasijalla
- täynnä
- peruttu