Kohderyhmä: perusopetuksen opettajat
Sisältö: Kielitietoisessa koulussa ymmärretään kielen keskeisyys jokaisen oppijan kasvamisessa, oppimisessa, yhteistoiminnassa, identiteetin rakentumisessa ja yhteiskuntaan sosiaalistumisessa (POPS 2014).
Kulttuuritietoinen opetus vahvistaa luovuutta ja kulttuurisen moninaisuuden kunnioitusta, edistää vuorovaikutusta kulttuurien sisällä ja niiden välillä ja luo siten pohjaa kulttuurisesti kestävälle kehitykselle ja aidolle vuorovaikutukselle sekä yhteisöllisyydelle (POPS 2014).
Miten kieli- ja kulttuuritietoisuus näkyy opetuksessa ja koulun toimintakulttuurissa? Millaiset käytänteet opetuksessa tukevat kieli- ja kulttuuritietoisuuden kehittymistä?
Koulutuksen ensimmäisessä osassa tutkitaan, kokeillaan ja suunnitellaan käytännönläheisesti seuraavia käytänteitä:
1) Identiteetti ja kulttuurinen kompetenssi
2) Opetus- ja ohjausstrategiat
3) Eriyttävä arviointi
Koulutuksen kumpikin osa (1 ja 2) toimii myös itsenäisenä kokonaisuutena
Kohderyhmä: perusopetuksen opettajat
Sisältö: Kielitietoisessa koulussa ymmärretään kielen keskeisyys jokaisen oppijan kasvamisessa, oppimisessa, yhteistoiminnassa, identiteetin rakentumisessa ja yhteiskuntaan sosiaalistumisessa (POPS 2014).
Kulttuuritietoinen opetus vahvistaa luovuutta ja kulttuurisen moninaisuuden kunnioitusta, edistää vuorovaikutusta kulttuurien sisällä ja niiden välillä ja luo siten pohjaa kulttuurisesti kestävälle kehitykselle ja aidolle vuorovaikutukselle sekä yhteisöllisyydelle (POPS 2014).
Miten kieli- ja kulttuuritietoisuus näkyy opetuksessa ja koulun toimintakulttuurissa? Millaiset käytänteet opetuksessa tukevat kieli- ja kulttuuritietoisuuden kehittymistä?
Koulutuksen ensimmäisessä osassa tutkitaan, kokeillaan ja suunnitellaan käytännönläheisesti seuraavia käytänteitä:
1) Identiteetti ja kulttuurinen kompetenssi
2) Opetus- ja ohjausstrategiat
3) Eriyttävä arviointi
Koulutuksen kumpikin osa (1 ja 2) toimii myös itsenäisenä kokonaisuutena