Nelipäiväisen koulutusprosessin tavoitteena on lisätä lukion opettajien osaamista ja ymmärrystä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kohtaamisesta, erilaisista tuen tarpeista sekä käytännön malleista joilla lukion opiskelijoita voi tukea oppimisessa ja koulunkäynnissä.
Nelipäiväisen koulutusprosessin tavoitteena on lisätä lukion opettajien osaamista ja ymmärrystä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kohtaamisesta, erilaisista tuen tarpeista sekä käytännön malleista joilla lukion opiskelijoita voi tukea oppimisessa ja koulunkäynnissä. Tavoitteena on, että koulutuksen aikana osallistujat kehittävät ja kokeilevat jotakin tuen muotoa omassa työssään sekä tukikeinot juurtuisivat oman työn arkeen myös koulutuksen jälkeen. Kyseessä on koulutuskokonaisuus, johon osallistujien toivotaan sitoutuvan koko prosessin ajaksi.
Koulutuksen sisällöllisinä teemoina ovat mm.
- tukea tarvitsevan opiskelijan kohtaaminen, yleisimmät oppimisvaikeudet lukiossa ja niiden tukeminen (mm. kielelliset vaikeudet)
- tukea tarvitsevan opiskelijan kohtaaminen, yleisimmät oppimisvaikeudet lukiossa ja niiden tukeminen (mm. kielelliset vaikeudet, asperger, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen tukeminen)
- psykososiaaliset ongelmat ja niiden huomioiminen sekä oppilas- ja opiskelijahuollon keinot opintojen tukemisessa
Koulutus toteutetaan sekä luentojen, käytännön menetelmien ja keinojen, erilaisten tapausten sekä yhteisen keskustelun ja osaamisen jakamisen kautta. Koulutukseen kuuluu lisäksi oppimistehtävä, jossa osallistuja lähtee kehittämään ja/tai kokeilemaan jotakin tukikeinoa omassa työssään ja esittelee sen muille osallistujille viimeisenä (4.) lähikoulutuspäivänä. Koulutuksen verkkoalustana käytetään Yammeria, josta löytyvät koulutuksen materiaalit.
Kouluttajina toimivat Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Onervan asiantuntijat KM, eo, ohjaava opettaja, tohtoriopiskelija Raija Kattilakoski, KM, eo, ohjaava opettaja Merja Koivisto ja psykologi Tea Alarmo (lähipäivissä paikalla aina kaksi asiantuntijaa).
Koulutuspäivät ja niiden keskeiset sisällöt ovat:
13.3.2018 klo. 9.00-15.00 Tukea tarvitsevan opiskelijan kohtaaminen ja tukikeinot lukiossa
Tullaan tutuiksi, koulutuskokonaisuuden esittely Tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen pulmien taustaa ja tukikeinoja
Psykologi Seija Leinonen
Asperger-opiskelijoiden tukeminen
Ohjaava opettaja Raija Kattilakoski
Käytännön tapauksia ja erityisen tuen mahdollisuudet lukiossa Oppimistehtävän ja Yammerin käytön ohjeistus
27.3.2018 klo. 9.00-15.00 Kielelliset vaikeudet, niiden ilmenemismuodot ja seurannaisvaikutukset
Kielelliset vaikeudet, ilmenemismuodot ja seurannaisvaikutukset
Ohjaava opettaja Tiina Siiskonen
Käytännön keinoja kielellisten vaikeuksien huomiointiin ja tukemiseen lukiossa
Raija Kattilakoski ja Tiina Siiskonen
Oppimistehtävän suunnittelu ja käynnistäminen
25.4.2018 klo. 9.00-15.00 Opiskelijan psykososiaaliset pulmat ja niiden tukeminen
Opiskelijan psykososiaaliset pulmat ja niiden tukeminen
Psykologi Tea Alarmo
Käytännön tapauksia ja tukikeinoja
Tea Alarmo ja Raija Kattilakoski
Oppimistehtävän pohdintaa ja valmistautumista niiden esittelyyn
16.5.2018 klo. 9.00-15.00 Opiskelijahuollon keinot opiskelun tukemisessa ja moniammatillinen yhteistyö
Opiskelijahuoltolaki tukemassa opiskelijan opintoja ja moniammatillisen yhteistyön mahdollisuudet
Kuraattori Pirjo Lahtinen
Käytännön tapauksia ja tukikeinoja – miten puuttua, mihin voi ohjata, miten huomata
Pirjo Lahtinen ja Raija Kattilakoski
Oppimistehtävien purku Palautteen anto ja lopetus
Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen henkilöstökoulutusta