Koulutuspäivässä keskitytään oppimisen aikaiseen arviointiin, näin käsittelyssä ovat erityisesti formatiivinen arviointi, palaute sekä oppilaiden itsearviointi ja vertaisarviointi. Koulutuksen sisältöjä ovat:
• Monipuolisen arvioinnin kytkeytyminen opetuksen ja oppimisen prosessiin
• Hyvä arviointi ja palaute suuntaa tulevaan, ei menneeseen
• Kysymisen ja vuorovaikutuksen taito arvioinnin ytimessä
• Metakognitio ja oman oppimisen ymmärrys ja omistajuus
• Myönteisten uskomusten ja motivaation tukeminen arvioinnilla
• Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin kieli ja käsitteet
• Dynaaminen arviointikäytäntö oppimisen tukena
Koulutuspäivässä keskitytään oppimisen aikaiseen arviointiin, näin käsittelyssä ovat erityisesti formatiivinen arviointi, palaute sekä oppilaiden itsearviointi ja vertaisarviointi. Koulutuksen sisältöjä ovat:
• Monipuolisen arvioinnin kytkeytyminen opetuksen ja oppimisen prosessiin
• Hyvä arviointi ja palaute suuntaa tulevaan, ei menneeseen
• Kysymisen ja vuorovaikutuksen taito arvioinnin ytimessä
• Metakognitio ja oman oppimisen ymmärrys ja omistajuus
• Myönteisten uskomusten ja motivaation tukeminen arvioinnilla
• Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin kieli ja käsitteet
• Dynaaminen arviointikäytäntö oppimisen tukena
Perusopetuksen opetus- ja ohjaushenkilöstölle suunnattu workshop-tyyppinen koulutus sisältäen ajattelua aktivoivia luento-osuuksia ja toiminnallista työskentelyä. Luento-osuuksissa teemaa lähestytään tutkimuksen ja käytännön esimerkkien näkökulmasta. Vertaistyöskentelyssä syvennetään ymmärrystä ja ideoidaan menetelmiä arkeen mukaan otettavaksi.
- Arviointi oppimisena TRE 31_10_17.pdf