Koulutuksen kansikuva

 

Ammatillisen osallisuuden tukeminen työyhteisöissä

Kohderyhmä: Koulujen ja varhaiskasvatusyksiköiden johtotehtävissä/esimiestehtävissä toimivat

Ammattilaisten kokemus osallisuudesta on monella tapaa keskeinen laadun tekijä kasvatus ja opetusalalla. Kasvatustyötä tekevien kokemus oman työnsä ohjaimissa olemisesta vaikuttaa suoraan siihen, miten he pystyvät tukemaan lasten ja nuorten pystyvyyden ja autonomian kokemuksia ja toimimaan kasvatuskumppaneina kodeille.

Tampereen seudulla tehdyn Ammatillisen osallisuuden arviointihankkeessa (Osallisuutta rakentamassa) tuloksissa johtajuuteen kohdistuu kahdenlaisia toiveita. Toisaalta johdolta toivotaan kuuntelevaa, asiantuntijuuteen luottavaa ja sitä arvostavaa otetta, toisaalta johdonmukaista ja suunnitelmallista, jopa direktiivistä ohjausta.

Koulutuksessa

-esitellään lukuvuonna 2018-19 toteutetun ammatillisen osallisuuden arvioinnin tuloksia

-saadaan ja harjoitellaan dialogisia työskentelymalleja, millä tukea työntekijöiden ammatillista osallisuutta

-pohditaan osallisuuden vahvistamisen mahdollisuuksia ja haasteita

Arvioinnin tulosten osalta asiantuntijana toimii tutkimusjohtaja, dosentti Tiina Soini-Ikonen, Tampereen yliopisto, ja kouluttajana KM Olli-Pekka Ahtiainen, Aretai Oy.

Yksiosainen koulutus

 

Kohderyhmä: Koulujen ja varhaiskasvatusyksiköiden johtotehtävissä/esimiestehtävissä toimivat

Ammattilaisten kokemus osallisuudesta on monella tapaa keskeinen laadun tekijä kasvatus ja opetusalalla. Kasvatustyötä tekevien kokemus oman työnsä ohjaimissa olemisesta vaikuttaa suoraan siihen, miten he pystyvät tukemaan lasten ja nuorten pystyvyyden ja autonomian kokemuksia ja toimimaan kasvatuskumppaneina kodeille.

Tampereen seudulla tehdyn Ammatillisen osallisuuden arviointihankkeessa (Osallisuutta rakentamassa) tuloksissa johtajuuteen kohdistuu kahdenlaisia toiveita. Toisaalta johdolta toivotaan kuuntelevaa, asiantuntijuuteen luottavaa ja sitä arvostavaa otetta, toisaalta johdonmukaista ja suunnitelmallista, jopa direktiivistä ohjausta.

Koulutuksessa

-esitellään lukuvuonna 2018-19 toteutetun ammatillisen osallisuuden arvioinnin tuloksia

-saadaan ja harjoitellaan dialogisia työskentelymalleja, millä tukea työntekijöiden ammatillista osallisuutta

-pohditaan osallisuuden vahvistamisen mahdollisuuksia ja haasteita

Arvioinnin tulosten osalta asiantuntijana toimii tutkimusjohtaja, dosentti Tiina Soini-Ikonen, Tampereen yliopisto, ja kouluttajana KM Olli-Pekka Ahtiainen, Aretai Oy.

Koulutuksessa tarjoillaan iltapäiväkahvi.

Koulutusmateriaalit
  • Ammatillinen osallisuus loka2019.pdf
  • Dialogisuus ammatillisen johtamisen tukena_.pdf